Sabine Haubitz und Stefanie Zoches Interesse für Modelle, Konstruktionen und Settings überführen sie in konsequente fotografische, filmische und installative Arbeiten, die Fragmente künstlicher Welten wie Vergnügungsparks, Musterfassaden und andere bühnen- und kulissenartige Situationen weniger als Parallel- oder Gegenwirklichkeiten erscheinen lassen, sondern durch individuelle Aneignungsstrategien zu eigenständigen Arbeiten transformieren.
Sie positionieren sich in einem Feld, das in den letzten Jahren international intensiv bearbeitet wurde, indem auch zivilisatorische Herausforderungen wie der Umgang mit Wasser und dessen Wahrnehmung in verschiedenen kulturellen Kontexten bearbeitet wurden.Das Buch begleitet die aktuelle Ausstellung der beiden Künstlerinnen in der Landesgalerie Linz im OÖ Landesmuseum. Facelift gewährt nach Sinai Hotels, Fotohof edition 2006, Vol.64, einen weiteren Einblick in das gemeinsame Schaffen von Sabine Haubitz und Stefanie Zoche.
„Engagement with urban space and sensitisation to the mechanisms at work in it is a core theme of the artist duo Haubitz + Zoche. Architectural structures of urban space are also the focus of their series Facelift, begun in 2006, which is presented in this publication with a selection of approx. 50 works and accompanied by a literary contribution by Andreas Neumeister. The artists’photographic attention – that of an “observant flaneur”- focuses on the appearance of scaffolding tarpaulins with simulations of actual facades printed on them. Inasmuch as most of the images exactly depict the building behind them, or serve as announcements or advertising for a planned construction project, what arises on the one hand are redundant duplications of architectures, and on the other backdrops that appear almost real in spite of certain deviations in dimension and perspective in photographic depiction. If a few of these simulated architectures succeed in blurring the distinction between image and real architecture in their real encounter in urban space to begin with, the illusionistic effect in Sabine Haubitz’ and Stefanie Zoche’s photos is heightened all the more. Photographing a photograph erases clues that could reveal the building’s masquerade.“ (out of the text by Martin Hochleitner)
- Veröffentlicht am Freitag 13. April 2012 von Fotohofedition
- ISBN: 9783902675644
- 64 Seiten
- Genre: Film, Fotografie, Hardcover, Kunst, Softcover, TV, Video